Nordic Battle Group

Jag har en stor respekt för att de som väljer att riskera sina liv för att hjälpa människor i nöd. De som ställer upp för Nordic Battle Group gör just det. Om stridsgruppen används för att under FN-flagg hjälpa till att lösa konflikter är det ett hedervärt uppdrag. Från våran sida, samhällets sida ligger ansvaret på att noggrant välja vart soldaterna skickas och se till att de har alla de resurser som behövs. Uppdrag granskning gjorde ett hedervärt reportage som både informerade svenskarna om Nordic Battle Groups uppdrag och satte tryck på försvaret att ha de personalvårdande resurser som kommer behövas när soldaterna återvänder från sina uppdrag.

Sydsvenskan visar försvarets grafik om Nordic Battle Group. Jag reagerade lite på ikonen för Civilt-militärt samarbete. Är det inte lite väl kolonial? Skulle det inte vara bättre om de civila beskrivs om mer jämbördiga parter. För vad jag förstått handlar Civilt-militärt samarbete för t.ex. den Svenska gruppen i Afganistan om att åka runt och tala med poliser, byhövdingar och andra i det område där svenskarna agerar.
image77

Jag noterar även att JAS 39 Gripen kommer att användas till luftunderstöd. Egentligen inget konstigt, men man kan se framför sig hur Marcus och de andra av SAAB´s ledare dreglar för möjligheten att få visa upp hur bra Gripen är på att spränga saker.
image78

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback