Gripen kan byggas i Indien

En TT-artikel tas upp av flera tidningar: Att JAS Gripen kan börja tillverkas i Indien om de väljer att köpa det. e24 DI

image51

Att Gripen delvis byggs i Indien om de köper det är ganska självklart och något som jag ser som positivt. Men jag är lite kluven hur jag skall ställa mig till affären då det innebär några saker:

* Sverige och världens största demokrati bildar ett starkt försvarssamarbete

Generellt sett något väldigt bra.

* Gripen kommer troligtvis att användas i strid

Indien är inte i krig för tillfället, eller jo det är de. Inte något stort krig men det pågår strider runt om i Indien, mot både maoistgerilla och en lång rad grupper som kämpar för självständighet. Jag gissar att Gripen kommer sättas in i flera av dessa konflikter, med döda oskyldiga civila som följd.

* Gripen kommer antagligen att bli kärnvapenbestyckat

Indien anslöt sig aldrig till ickespridningsavtalet - borde de inte straffas för det?

* Indien satsar sina resurser på vapen och inte andra mer konstruktiva ändamål

Kan vi undvika det? Gripen är ganska billigt och fred är en förutsättning för utveckling. Indiens grannar Pakistan, Kina och Burma är ju inte så trevliga så Indien måste antagligen ha en god försvarsförmåga. Men det är ändå tragiskt att Sverige bidrar till kapprutningen.

För mig är det ändå viktigaste i denna affär att Sverige inte mutar sig till kontraktet, det kommer i så fall komma ut. Vilket skulle vara ännu mera förödande för Sveriges PR än Boforsaffären. Jag tycker regeringen skall skriva ett avtal med SAAB:s aktieägare om att hela SAAB koncernen helt övergår i Statlig ägo utifall SAAB använder någon form av mutor för att få detta kontrakt. Helt enkelt som skadestånd för den negativa PR detta kommer ge.

Ps. DN rapporterar att planen har en livslängd på 3040 år. Det är imponerande, altså att en av Sveriges största tidningar inte har någon korrekturläsare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback